*Ons project is ontstaan vanuit een behoefte.
1.Eelke wou, thuis, graag een tamboerijn maken maar dit was niet zo eenvoudig. Ze maakte wel een schuddoosje. Vandaar het idee om dit eens op school te proberen. De andere kinderen zagen dit onmiddellijk zitten.
We maakten een trommel of een rasp of een tamboerijn. (techniek)
TAMBOERIJN:
RASP:
Mama Sofie kwam een handje helpen.
TROMMEL:
2. De kinderen willen opnieuw een
muziekhoek die altijd open is. De juf had de muziekhoek gesloten omdat de
muziekinstrumenten overal in de klas lagen te slingeren, veel onderdelen gingen
dan verloren. We besloten om de instrumenten vast te maken aan een stoel: de
muziekstoel.
De kinderen maakten zelf het ontwerp
van de muziekstoel. Ze moesten rekening houden met verschillende criteria. Eén
daarvan was: “De muziekinstrumenten moeten zo bevestigd worden zodat er
meerdere kinderen tegelijk muziek kunnen spelen.” (techniek)
Hierover kan je meer lezen in een volgend bericht.
*We maakten kennis met verschillende soorten muziek, muziek voor verschillende gelegenheden, muziek uit verschillende landen.
*We ontdekten ook eigenschappen van de muziek: tempo: snel/traag - ritme: kort/lang - klanksterkte: luid/stil - melodie: hoog/laag.
*Als afsluiter brachten we een bezoek aan de andere leefgroepen. Tijdens onze optocht maakten we muziek op onze zelfgemaakte instrumenten. In de klas zongen we ons liedje en we begeleidden onszelf met onze instrumenten.
Hierover kan je meer lezen in een volgend bericht.