Enkele weken geleden kozen de kinderen een nieuw project. We vetrokken van het kernwoord KUNST en maakten een woordveld. In het zwart kwamen de woorden die de kinderen reeds kenden. Elke dag schreven we nieuw verworven woorden op ons woordveld in het groen. Tijdens ons nieuw project zochten we antwoorden op volgende vragen: "Wat is kunst? Wie maakt de kunstwerken? Wie werkt in het museum? Moeten we betalen in het museum? Hoe maak je het kleur groen? Hoe ziet een museum eruit? Hoe noemt zo'n dik blad om op te schilderen? Hoe noemt kunst uit steen? Hoe noemt zo'n plankje om een schilderij op te zetten? Kunnen wij ook een kunstenaar worden? De eerste dag luisterden de kinderen naar het verhaal van "Eefje donkerblauw". Dit was een mooie aanzet om zelf te gaan experimenteren met kleuren mengen.
Onze inspiratie voor onze kleikunstwerken vonden we in het boekje "De kunstwerkjes van Kippetje." De kinderen bekeken in kunstboeken verschillende kunstwerken. Daarna maakten we samen een keuze en gingen we zelf aan de slag. We maakten een zelfportret met waterverf, we schilderende een Mondriaan of een Keith Haring. Het project stimuleerde enorm de creativiteit van de kleuters. Zelfs thuis gingen ze aan de slag met allerlei vindmaterialen. Ze brachten die trots mee naar de klas. Via onze axenroos leerden we elkaar een complimentje te geven (de wasbeer) en trots te zijn op ons werk (de pauw). We vernamen ook dat enkele grootouders echte kunstenaars zijn. We mochten hun werk bewonderen. De juf haalde in het museum een kunstkoffer waarmee we aan de slag gingen. We bekeken kunstwerken en annaliseerden ze qua vorm, kleur, gevoelswaarde,.... Ongeloofelijk wat de kinderen allemaal zagen in een abstract kunstwerk. We leerden een versje en een leuk kleurenlied. Via een poppenspel met Jasper en Abeltje leerden we hoe we ons moeten gedragen in het museum. We maakten ook kennis met Twinkeltje die onstnapt uit een kunstwerk. Via een kunstwerk van Keith Haring leerden we het cijferbeeld linken aan het getalbeeld. Met ons taalkoffertje oefenden we op rijm, auditieve analyse en synthese (Henk Hak en Piet Plak), we klapten woordstukjes (Ko Klapper) en trainden ons auditief geheugen met Pipa Papegaai. Op de computer tikten we woorden uit het verhaal van Nijntje na. In de techniekles, na de vakantie, zullen de kinderen zelf een kader maken. Een groepswerk "De zonnebloemen" van Van Gogh staat ook nog op het programma.
Onze klas onderging ook een metamorfose. Ons terras werd een museum waar we leerden betalen met euro's. Onze knutselhoek werd een atelier. Op onze verteltafel konden we het verhaal van Nijntje in het museum naspelen.
We bouwden met blokken een museum. Met steekparels maakten we een kader met daarin een kunstwerk,...