woensdag 18 maart 2015

Project: "Kunnen we zelf een uitvinder worden?"

Ons voorbije project bood een mooie kans om op ontdekking te gaan. Via deze ontdekkingen konden we aandacht besteden aan techniek en natuurverschijnselen.

Techniek in de kleuterklas laat kleuters denken, verwonderd zijn, samenwerken, planmatig werken, omgaan met gereedschap, materiaal leren kennen, inzicht ontdekken en vooral plezier beleven.

Professor-Weet-Veel (juf is verkleed in witte stofjas en veiligheidsbril) kwam vaak op bezoek en daagde de kinderen uit door hen een probleem voor te leggen. Samen gingen we dan op zoek naar een oplossing. De professor bracht ontdekdozen mee zodat we volop konden experimenteren.
We hadden het over de verschillende materialen waaruit iets gemaakt is: stof, hout, ijzer,... We bekeken ook de verschillende hechtingswijzen: met lijm, schroeven, plakband,...
We leerden iets over magnetisme, over zuurstof/lucht, tandwielen,...

We maakten ook kennis met Kaatje die heel graag uitvinder wil worden. Net als Kaatje bedachten we nieuwe uitvindingen. We leerden ook dat de mensen dingen zijn gaan bedenken om het leven makkelijker en fijner te maken.

Dank aan iedereen die zorgde voor materiaal of die kwam helpen in de klas.
Meer foto's kan u bekijken in ons album.

Hieronder een opsomming van enkele activiteiten:

*moeren/bouten: Welke moer en sleutel past bij welke bout?





*buizen: bouwen, welke passen in elkaar, rollen, iets in de buizen steken, praten door buizen,...




















*het wiel: We maakten een mooi kunstwerk door lintjes te knopen aan de spaken van een wiel.




*magnetisme: Sorteren van materialen: Wat is magnetisch en wat niet?
















                      Bouwen met magneten
 



*medicijnen: Liza had allemaal materiaal mee, uit een laboratorium, om medicijnen te maken. Met kleurstofdrankjes demonstreerde ze hoe stoffen gemengd worden.















*proefjes met lucht: kaarsen gaan uit zonder zuurstof, lucht brengt voorwerpen in beweging, bellen blazen, veren wegblazen,...




















*robot: spelen met robotten, bewegen zoals robotten, schrijfdans, een robot schilderen, een robot bouwen met blokken,...




















* sleutels en sloten: sleutels sorteren, de code van een cijferslot kraken.

 




*zelf uitvindingen bedenken en tekenen